Alla inlägg den 14 mars 2008

Av Loreto - 14 mars 2008 09:11

Jag går just nu placerad på psyk på MAS. Har blivit chockad över att så många unga människor är inlaggda på psyk avdelningar. Mår ungdomen så dåligt IDAG eller har de alltid gjort det?


Hur kan man vilja och planera för att ta sitt eget liv?? Oftast utan att ens veta varför man får de tankarna, de mörka tankarna som ngn beskriver det.


Jag skulle vilja hjälpa dessa ungdomar, men hur gör man det? De mår så dåligt och har så svårt med kontakt.


Det fanns en artikel i tidningen igår om nollvision gällande "självmord". Frågan är bara HUR man hindrar ngn som inte vill leva längre från att ta sitt eget liv??? Ibland undrar jag tom om vi har rätt till det, eftersom vi inte vet hur den pesonen egentligen mår... Självklart träffar man många som är glada över att de misslyckades ta sitt liv, och det innebär att man gör rätt när man hindrar dem.


En sak som jag har svårt för är alla dessa mediciner som patienterna får för att kunna återhämta sig. Konstigt nog har jag inte dessa funderingar när det gäller en blodtryckssänkande medicin men just när det gäller psykofarmaka.

Det som gör att jag accepterar medicinerna är att patienterna oftast blir bra och kan skrivas ut för att sedan fortsätta gå i terapi.





Av Loreto - 14 mars 2008 08:59

I början av veckan läste jag en artikel om en tjej som hade försvarat sig när ngn hoppade på henne bakifrån. Hon skrek efter hjälp vilket gjorde att förövaren stoppade in sin tumme i hennes mun... hon bet så hårt att hon blev av med 2 tänder!!! Hur stark blir man inte när man är i en hotad situation?!?!


Denna händelse ledde mig vidare i mina tankar. Tänkt om en Krav Maga elev blir utsatt? Med all den träning som man får i stresshantering, i att inte frysa i hotfulla situationer etc. Att jag började tänka på detta över huvud taget beror på att jag ibland får tankar om jag kan klara en hotfull situation eftersom jag är liten och tjej. Jag har i och för sig tränat Krav Maga i flera år och alltid mot killar och självklart har de varit större än jag. När jag läste om denna tjej som förmodligen utan träning kunde försvara sig fick jag svar på min fråga "Skulle jag klara av det?" eller "Skulle de andra små tjejerna på klubben klara det?"

Nu tror jag mer än ngnsin att det skulle VI nog... självklart kan allt hända men nog har vi en bättre grund.


Måste tillägga att vi som tränar Krav Maga alltid försöker att inte utsätta oss för onödiga risker ;)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards