Alla inlägg under maj 2008

Av Loreto - 28 maj 2008 20:05

Pluggat hela dagen inför FAS tentan... 3 terminer testas på ett tillfälle!!!

Jag läser och läser och antecknar och antecknar och kommer ingenstans!! Eller jo jag kommer ju en bit MEN det tar sådan tiiiid... kan det inte bara GÅ FORT att lära sig ;)

Jag kör en jätte repetition, vilken i och för sig är mkt lämpligt men det är jobbigt att vad som helst kan komma, även ngt som man kanske inte är bäst på!!



Av Loreto - 28 maj 2008 15:48

Så duktiga de blir på en termin... skrämmande. Det bästa är att man har lärt dem. Folk har en sådan fighting spirit, de orkar så mkt. Om der bara kunde förstå det själva. Se sig själva från sidan.

På lördag är det gradering i Malmö. Kommer säkert att se minst lika bra ut där.


Gradering eller kompetenstest är en bra grej eftersom alla presterar maximalt. Mer än vad de gör under vanliga pass, vilket innebär att de pallar hur mkt som helst.



Av Loreto - 28 maj 2008 15:46

En gammal klasskompis från när jag gick i skolan i Chile har hittat mig via facebook. Där hade de lagt ut en bild på hela klassen när vi var 7 år :)

Därefter har jag frått kontakt med ytterligare tjejer som gick i den klassen. Fantastiskt!!! Så glad jag blev. Helt overkligt nästan eftersom jag annars aldrig hade hittat dem.


Nu skriver vi i alla fall till varandra och tar reda på vad som har hänt med alla.



Av Loreto - 24 maj 2008 14:39

Såg Indiana Jones igår kväll. Så underhållande. Hela tiden lite skämt om hus gammal Indy har blivit.

Fullsatt salong!! Mkt ljud hela tiden :) MEN fokuserade mest på filmen.


Tog en drink sen på & baren, som helt tappat sin stil. Men Men i gott sällskap kan man ha roligt överallt.


Av Loreto - 22 maj 2008 17:36

Jag har länge tänkt på hur mkt tjat och klagomål tidningar innehåller. Trista nyheter som chockar, gör oss ledsna och på dåligt humör!!


Man klagar på poliser, läkare, åklagare, sjuksköterskor etc. Så fort ngn gör ett misstag blir det NYHET! Men varför är det inte en HYHET alla de gånger då det går bra?!?! Som exempel hur viktigt det är att skriva om misstag som läkare gör så fort de begås. MEN vad med alla de som blir räddade dagligen, där det går bra?? Skulle inte sådana berättelse ändra vår bild av sjukvården, som faktiskt räddar hur många människor som helst! Borde vi inte fokusera på det vanligaste, dvs att man faktiskt erbjuder vård till alla och att man hjälper hur många som helst dagligen? Att även om man får köa SÅ får man till slut VÅRD?


Tänk vad glada vi skulle bli, om vi istället för att läsa om alla de dåliga händelserna istället skulle få läsa om allt bra som har hänt.


Nog måste det vara så att det händer mer bra och positivt än vad det händer tråkiga saker. Detta innebär att vi trots allt är väldigt duktiga. Men vi får aldrig läsa om det på bussen på vägen till jobbet. Istället börjar vi dagen med att läsa om alla tråkiga saker som har hänt i Sverige och runt om i världen. Hur ska man då vara på bra humör när man väl kommer till sitt jobb?? Allt är ju bara eländigt!!!


Jag önskar mer positiva NYHETER. Mer berättelser om allt som går bra och om alla som gör ett bra jobb.

Av Loreto - 22 maj 2008 17:26

Igår när vi läste text tv på morgonen och insåg att man hade anhållit ngn som hade sprängmedel på sig och som jobbade på Kärnkraftverket i Oskarshamn blev vi skrämda. Det väkte så många känslor och tankar.


Man skulle inte hinna ngt innan det var för sent om en sådan katastrof skulle inträffa. Vilken grej!

 Man är aldrig säker någonstans!!! Jag blev chockad och rädd. Tänkt att det finns människor som går runt och hatar så mkt att de kan tänka sig att ta död på oskyldiga bara för att skapa uppmärksamhet.


Underligt att våra hjärnor kan bli så tvättade att vi nästan slutar vara människor... eller?!?! Ibland frågar jag mig själv om inte alla är kapabla med den rätta motivationen. Hjärnan är så komplex och det är så mkt som kan gå fel och som egentligen har en avsikt evolutionärt med att gå fel, men som i dagens samhälle blir helt fel om det sätts igång.


När jag läste nyheten igår, fick jag en lust att träffa den här människan och se vad det är för ngn och hur han/hon tänker. Nyfiken :) Att försöka förstå vad som driver ngn till att genomföra en handling som tar livet av människor som inte har gjort ngn illa!!! Eller är vi alla passivt delaktiga i allt ont som händer i världen och därför förtjänar att också råka illa ut??


Jag har inga svar men visst är det intressant att tänka och spekulera och försöka förstå. Att se saker från deras synvinkel... spännande men samtidigt skrämmande. Det som jag själv tycker är mest skrämmande är att vi "alla" kanske har potential att bli hjärntvätta och att begå hemska handlingar... med rätt stimulans!


Av Loreto - 22 maj 2008 17:22

Imorgon ska göra om ett moment i min OSCE, en sorts praktiskt prov. Missade på fotstatus på en ortopedi station förra terminen.

Kommer att ta 8 min och jag måste hela vägen till MAS för detta. Laddad?? Absolut inte ;)


Jag har i alla fall suttit och repeterat det idag. Och jag hinner nog repetera en del till innan det är dags att sova.


Imorgon ska jag presentera min pat på Demes kursen... måste läsa in mig lite.


Av Loreto - 19 maj 2008 20:07

Jag hade vant mig vid solen så idag blev jag genomblöt i regnet!!! Och kallt var det också. Bussen var självklart SEN, vad annars.... det var en sån dag då det inte stämde helt enkelt. Skönt och uppskattat att komma HEM.


Imorgon ska det i alla fall bli fint. Tänker jag bära med mig paraply? NOT, jag har aldrig haft den vanan, varför skulle jag börja nu :)

 Om det regnar får jag väl bli blöt. Hoppas bara att bussen är i tid ;)

Ovido - Quiz & Flashcards