Direktlänk till inlägg 12 maj 2008

Karriär...

Av Loreto - 12 maj 2008 11:26

Jag läser en bok som handlar om livskarriär. Jätte bra, fick den igår. Handlar mkt om hur vi inte gör våra val i livet själva utan påverkas av alla runt omkring.

Jätte intressant eftersom det mest som står ofta stämmer på de flesta. Jag hoppas att jag ska bli inspirerad att göra det jag tycker är roligast.


Boken fick mig att börja tänka på varför jag vill bli läkare. Och jag mindes när jag för första gången insåg att det skulle jag bli. Vi satt i bilen med mina föräldrar och framför oss körde en bil som hade läkarsimbolen.

Då sa min mamma att det sitter nog en läkare i den bilen. Och hon lät så imponerad eftersom det var en kvinna. Och jag frågade henne, varför blir du så chockad? Då svarade hon att läkare var det bästa, finaste, svåraste man kunde bli. Då bestämde jag mig för att det var vad jag ville bli. Sedan dess har jag inte velat ngt annat även om jag har gått många omvägar. Hade tom gett upp hoppet ett tag.


Började plugga till ekonom efter gymnasiet eftersom mina betyg inte räckte till annat. Tyckte att det var fruktansvärt tråkigt!! En dag sa min dåvarande pojkvänn (som idag är min sambo), vad skulle du helst av allt vilja bli? Och jag svarade att det är omöjligt. Men han ville veta och jag berättade att min dröm var att bli läkare. Han sa att det inte alls är omöjligt. Jag behövde endast höja min betyg :) Jag var skeptisk eftersom det fanns ämnen som inte alls tilltalade mig, teknologi exempelvis.


Jag tog i alla fall beslutet att satsa på det. Och det gick!! Nu läser jag Termin 9.


När jag läser boken undrar jag om jag ville bli läkare av den rätta anledningen?!?! MEN jag har det så bra när jag är på sjukhuset och får träffa patienter... så det känns alltid rätt.


Det jag måste klura ut nu är var jag ska satsa min tid när jag är färdig. Har så många möjligheter.  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loreto - 10 januari 2010 15:12

Mmmmm... jag undrar just det! Det går inte att bara hålla livet enkelt! Livet innebär en massa skit oavsett hur mkt man försöker komma undan.    Vem gör oss förberedda på skiten då? Ingen lär oss i skolan hur vi ska hantera livets problem. Det en...

Av Loreto - 6 oktober 2009 15:41

Japp, jag fick jobb till slut :-D På hudkliniken! Har det hur bra som helst... ska även börja titta på AT ansökan ;-)   Det är mkt roligare än vad jag hoppades att jobba som läkare! Nästa vecka börjar jag med egen mottagning och jag har börja...

Av Loreto - 10 september 2009 11:50

Försöker hitta jobb... och jag trodde att det skulle vara hur lätt som helst. Eftersom det faktiskt brukar vara hur lätt som helst... men inte just nu eftersom det är anställningsstop överallt!! JOBBIGT! Jag vill bara jobba . Men jag känner på mig ...

Av Loreto - 8 september 2009 14:13

Hittar man inte på ngt nytt varje år? Något som kommer att utrota mänskligheten? Galna ko-sjukan, fågelinfluensan etc etc. Varje år är det något annat! Jag erkänner att det kanske aldrig har varit lika stort i media, men jag undrar varför det egentli...

Av Loreto - 7 september 2009 14:53

Ser att det fortfarande är några som fortfarande klickar på bloggen ibland, trots att det var såååå länge sedan sist.   Jag har t.ex tagit läkarexamen ;-) Det har hunnit gå en hel sommar! Jag har varit i Chile och i Kroatien. Så mkt som händer som ma...

Ovido - Quiz & Flashcards