Alla inlägg under augusti 2008

Av Loreto - 2 augusti 2008 16:18

El hombre que yo amo tiene algo de mi (mannen som jag älskar har ngt av mig)

La sonrisa ancha, tierna la mirada (Han har ett brett leende och en öm blick)

Tiene la palabra de mil hombres juntos (Han har tusen mäns ord)

y es un loco amante, sabio, inteligente (och han är en galen älskare, kunnig och intelligent)

El hombre que yo amo no le teme a nada (mannen som jag älskar är inte rädd för ngt)

pero cuando ama lo estremese todo (men när han älskar skakar han allt)

Guerrro incansable en busca de aventuras (Otröttbar krigare i sökande efter äventyr)

tiene manos fuertes, calidas y puras (han har starka händer, varma och lena)

El hombre que yo amo sabe que lo amo (mannnen som jag älskar vet att jag älskar honom)

Me toma en sus brazos y lo olvido todo (han tar mig i sina armar och jag glömmer allt)

el es mi motivo es mi propio sol (han är min motiv, min egen sol)

el me da alegrias que nadie me dio (han ger mig glädjen som ingen annan har gett mig)

el hombre que yo amo sabe que lo amo (mannen som jag älskar vet att jag älskar honom)

vuela siempre lejos pero vuelve al nido (flyger alltid långt men kommer alltid tillbaka till boet)

el hombre que yo amo sabe que lo amo (mannen som jag älskar vet att jag älskar honom)

yo lo quiero loco, pero loco mio (jag älskar honom galen fast som min galning)

el hombre que yo amo siempre sabe todo (mannen som jag älskar vet alltid allting)

no sabe de enojos, no entiende rencores (han vet inte av vrede, han förstår inte agg)

el arregla todo con sabiduria (han fixar allt med visdom)

con solo mirarme me alegra la vida (genom att titta på mig fixar han mitt liv)

el hombre que yo amo camina en mi mente (mannen som jag älskar promenerar i mitt sinne)

es mi unici idolo entre tanta gente (han är min enda idol bland så mkt folk)

el hace una fiesta con mi pelo suelto (han fixar en fest med mitt lösa hår)

ladron de mis sueños, duende de mi almuada...(tjuv av mina drömmar, troll i min kudde...)

Av Loreto - 2 augusti 2008 15:49

Hur kan en människa ta beslutet att ta sitt liv? Och veta att man inte kan komma tillbaka??

Hur underligt som helst... en process som kan ta lång tid.


Satt och läste i min psyk bok just om självmord. Och det intressanta som jag la märke till extra mkt igår var att man härmar och att tonåringar är mkt påverkbara. Så om man ser ett program om självmord är risken stor att fler begår självmord. Och att man också gör det på samma sätt som visas i programmet. Är inte detta sjukt!!! Man vill utbilda men istället motiverar man till självmord.


Detta skulle kunna innebära att allt som är fel och som man belyser blir vanligare bland labila tonåringar. Tex om man uppmärksammar självskador!!!


Man har inte kunnat se samma tendens hos vuxna, men täkt om just extra labila vuxna då?? Och att man "smittas" med stress... om ni fattar vad jag menar.


Om man har sett filmen Hipp Hipp Hora, som handlar just om tonåringar. Fattar man hur dåligt det är i utbildningssyfte. Flickan hoppar ut från ett fönster när hon inte orkar mer!!! Och då blir allt BRA!!! ökar inte det sannolikheten att försöken till självmord ÖKAR??? Bara tankar men troliga om man först läser i psyk boken, där det finns flera studier som beskriver suggestion....

Av Loreto - 1 augusti 2008 17:43

Satt och läste gamla inlägg på bloggen, mina egna... kul att se hur man reflekterar över livet. Kul att ha sina egna tankar sparade :)


Hoppas att alla läser bakåt ibland.... man lär sig en del om sig själv.



Av Loreto - 1 augusti 2008 14:05

Jag tror att jag vet vad jag vill skriva om... äntligen!!


Jag vill skriva om barn och deras psykiska hälsa/ohälsa. Helst relaterat till stress... hoppas att det går igenom. Kommer att blir intressant att kunna mer om detta.


Och speciellt inrikta sig på vad man kan göra, vilka som är i riskzonen... etc


GLAD!!

Ovido - Quiz & Flashcards